Zasady tworzenia strony www i zarządzania nią

Zasady tworzenia strony www i zarządzania nią

blog zarządzanie stroną

Zanim zaczniesz prace nad swoją wirtyną…

Jeśli planujesz otwarcie swojej firmy oraz zbudowanie własnej witryny internetowej, warto żebyś zadała/-ał sobie kilka pytań, które pomogą Ci zaplanować to przedsięwzięcie. 

1. Po co?

Zastanów się dokładnie, dlaczego chcesz mieć swoją stronę internetową? Czy ma to związek z twoją firmą? Jeśli tak, to jaki? Bardzo dokładnie przemyśl to zagadnienie, czy rzeczywiście strona www jest Ci potrzebna, bo być może lepiej będzie zainwestować te pieniądze w stworzenie funpage na FB i reklamę w mediach społecznościowych. Nie buduj strony www tylko dlatego, że wszyscy je już mają – ważne jest to, żebyś wiedziała/ -ał, w jakim celu ją tworzysz.

2. Kim są Twoim klienci?

To wbrew pozorom drugie bardzo banalne, ale jak ważne pytanie – Kogo chcesz przyciągnąć do swojej witryny internetowej? Z kim chcesz się spotkać w Internecie? Zdefiniuj swoich bieżących i potencjalnych klientów pod względem demograficznym (wiek, płeć, wykształcenie, zarobki) i psychologicznym (jak myślą, jakimi motywami się kierują, co czują itp.) nie zapominając przy tym, że potencjalni klienci są najprawdopodobniej bardzo podobni do Twoich aktualnych Klientów. 

Ile wiesz o swoich klientach? Czy posiadasz bazę danych, która śledzi ich zachowania? To wszystko, to znaczy odpowiedzi na te pytania, wpłyną na treści na Twojej stronie www i na komunikację w twoich późniejszych reklamach czy postach do Twojej grupy docelowej.

Jeszcze ważniejsze jest to, jak często rozmawiasz ze swoimi klientami. Warto to robić, gdyż wówczas możesz lepiej poznać ich potrzeby i oczekiwania względem usług czy produktów, jakie im oferujesz. Twoje decyzje biznesowe będą miały okazję być oparte na faktach, a nie samych przypuszczeniach.

3. Czego oczekujesz od swojej witryny?

Chcesz wzmocnić swoją markę czy też przedefiniować swoją pozycję? Lub chcesz zwiększyć sprzedaż o 10% w przyszłym roku dzięki wprowadzeniu nowych produktów do sprzedaży online? A może chcesz zbudować siebie w roli eksperta/ autorytetu w jakiejś dziedzinie? Zapisz swoje cele – wraz z precyzyjnymi wartościami i ograniczeniem czasowym (najlepiej według reguły SMART, o której piszę w innym wpisie na moim blogu). Aby odnieść sukces, powinnaś/ -nieneś skoncentrować się na 5 celach. Musisz: 

  1. Zachęcić ludzi do odwiedzenia Twojej witryny

2. Utrzymać ich na niej możliwie jak najdłużej, a już z pewnością na tyle długo, aby przekonać ich do czegoś lub coś im sprzedać 

3. Przekonać ich, że jesteś dla nich najlepszym (naturalnym) partnerem 

4. Nakłonić ich do reakcji lub – jeśli się to nie uda – do ponownych odwiedzin w celu uzyskania dalszych informacji 

5. Uzyskać ich pozwolenie na skomunikowanie się z nimi.
Twoja strona www może generować zamówienia – choć raczej nie tak szybko, jak Ci się pewnie wydaje. Niewiele osób dokona zakupu przy pierwszej wizycie na stronie. Nie powinno Cię to dziwić. Warto pamiętać, że przedstawiciel handlowy statystycznie doprowadza do transakcji dopiero przy piątym kontakcie! A sprzedawcy bardzo często poddają się już po dwóch próbach! Jednak Twoja strona www może przynieść Ci inne praktyczne korzyści: 1. możesz dzięki niej uzyskać pomoc w identyfikacji wzorców zachowań Klientów; 2. zyskujesz możliwość poszerzenia wachlarza Twoich usług i poprawy jakości obsługi; 3. może dostarczyć Ci bezpłatnych, cennych i istotnych informacji, które zachęcą Klientów do wracania na Twoją stronę, przyciągać nowych klientów i budować zaufanie; 4. jeśli masz większą firmę – może pomóc Ci przyciągnąć nowych pracowników, co pozwala znacznie zmniejszyć koszty rekrutacji.

4. Co przyciąga ludzi na stronę?

Ponieważ ludzie odwiedzają strony internetowe, poszukując czegoś – produktu, usługi, informacji – im więcej im dasz, tym łatwiej przyciągniesz ich na swoją stronę. Nigdy nie zapominaj o potędze informacji. Jeśli twoim głównym celem jest sprzedaż, postaraj się, aby wszystkie twoje produkty były łatwo dostępne, oferty ciekawe i zachęcające do czytania, a opisy podkreślające ich zalety. Warto na stronie umieszczać wszelkiego typu przewodniki, poradniki, bezpłatne raporty, specyfikacje, FAQ, artykuły, opinie ekspertów i klientów itp. Takie materiały zawsze są chętnie czytane lub pobierane, to ważne jeśli oferowane przez Ciebie produkty są skomplikowane lub zaawansowane technologicznie, luksusowe lub mają duże znaczenie. 

Bądź szybka/ -i  – ludzie są niecierpliwi.
Gdy ludzie korzystają z Internetu, oczekują, że wszystko otrzymają szybko – co oznacza, że na Twojej stronie oczekują, że znajdą wszystko natychmiast i nie będą musieli zbyt długo szukać. Pamiętaj, wystarczy ułamek sekundy,  (liczy się pierwsze wrażenie!), by klient podjął decyzję o jej opuszczeniu i przejściu na inną witrynę. 44 sekundy – tyle czasu ludzie średnio spędzają czas na stronie według badań przeprowadzonych przez Nielsen/ Netratings Global Index Chart (dane z listopada 2016 r.). Dlatego warto się postarać, aby na Twojej stronie znalazły się najważniejsze elementy, które przykują uwagę Twoich potencjalnych Klientów. Tutaj wzorem może być Amazon – na ich stronie panuje idealna równowaga pomiędzy łatwością znajdowania interesujących nas produktów a podsuwaniem nam pod nos tego, co firma chciałaby nam sprzedać.

5. Co zatrzymuje ludzi na witrynie i co najbardziej do nich przemawia?

Odpowiedź na to pytanie jest właściwie banalna – nie żadne sztuczki techniczne, ale treści, które dają im to, czego szukają i potrzebują. Najważniejsze są przydatne informacje i dodatkowe korzyści. Dlatego ważny jest również sposób organizacji treści, czy łatwo się przechodzi z jednej strony na drugą, czy łatwo znaleźć potrzebne informacje, czy strona jest czytelna. Warto tutaj poprosić inne osoby, żeby przyjrzeli się naszej witrynie świeżym okiem i zapytać ich, co im się podoba, czy wszystko znajdują na niej, co jest istotne.   

6. Co składnia ludzi do powrotu na stronę www i reagowania?

To dość proste – jeśli podoba im się to, co otrzymali na Twojej stronie, to na nią powrócą. Jednak trzeba im o sobie przypominać. Zastanów się przez chwilę – ile razy po wyjściu z dobrej restauracji mówiłaś/-eś sobie: „Było cudownie, koniecznie musimy to powtórzyć”, ale nigdy tego nie zrobiłaś/-eś? A teraz wyobraź sobie, co by się stało, gdybyś kilka tygodni po wizycie w tej restauracji otrzymała/-ł od niej jakiś SMS z informacją o nowej ofercie w menu lub propozycją darmowej lampki wina do następnego posiłku. Czy nie skłoniłoby Cię to do ponownych odwiedzin w tym lokalu? Tak samo jest z witryną internetową – musisz podtrzymywać kontakty i budować relację. Bardzo jest w tym pomocny marketing bezpośredni. 

7. Dajesz coś ludziom – co możesz otrzymać wzamian?

Najważniejsza rzeczą, jaką możesz otrzymać od osób odwiedzających Twoją witrynę, jest pozwolenie na nawiązanie z nimi kontaktu. Zaskakująco duża liczba firm wcale tego nie robi – lub przynajmniej im się to nie udaje. Wiele firma zbiera przez lata adresy w-mail do swojej bazy, potem zaś w ogóle się z nimi nie kontaktuje lub robi to bardzo rzadko. To duży błąd. Najlepiej więc prosić osoby odwiedzające Twoją witrynę o podanie adresu e-mail i gdy tylko to możliwe – zaoferowanie im coś w zamian. 

Oto kilka propozycji, co można zaoferować w zamian za adres e-mail:

  • przycisk „kontakt z nami”
  • sondaże
  • opcje dla zaawansowanych
  • opcje pomocy
  • dostęp do forum
  • bezpłatny katalog
  • bezpłatna wycena
  • bezpłatny raport
  • quiz dla klientów
  • konkursy
  • strony tylko dla członków
  • newsletter.

Bardzo wskazane jest zachęcanie do wypełnienia internetowego kwestionariusza, dzięki któremu możesz dowiedzieć się o osobach odwiedzających twoją witrynę jak najwięcej: kim są, czego chcą i co myślą o ofercie – wszystko, co można potem wykorzystać w kontaktach z nimi. Jak ich do tego skłonić? Zastosuj zachęty w formie nagrody, rabatu, usług dodatkowych. Oczywiście pamiętaj o tym, żeby pozyskane dane używać w sposób rozsądny i spełniać swoje obietnice. 

W jaki sposób „dać ludziom to, czego chcą?”

Informuj, baw i przekazuj korzyści – gdy już nakłonisz ludzi do odwiedzenia swojej strony www, musisz przekonać ich, że powinni spenetrować całą witrynę. Zaprojektuj ją w taki sposób, aby odzwierciedlała przepływ informacji  typowy dla kontaktu Twojego przedstawiciela handlowego/ sprzedawcy z klientem. Opowiedz ludziom o wszystkich korzyściach – zamieść opisy, zdjęcia i prezentacje. Przekaż jak najwięcej cennych informacji. Cytuj recenzje (jeśli masz artykuły w gazetach), testimoniale (opinie klientów), pokaż ich referencje, poproś o uwagi i komentarze – „Napisz do nas. Czekamy na Twoją opinię”.  

Co Twoja witryna musi zapewnić?

Poproś 10 klientów, którzy nie znają Twojej witryny o wypróbowanie jej – bez żadnej pomocy z Twojej strony. Potem zapytaj się ich:

  • czy odwiedziny na niej były dla nich przyjemnością – czy tekst jest czytelny?
  • czy transakcje przeprowadza się łatwo?
  • czy znaleźli na niej informacje o korzyściach dla siebie czy tylko nazwy i opisy produktów,
  • czy strona wciąga czy dezorientuje?
  • czy pozwala dowiedzieć się czegoś o klientach?
  • czy stara się ze wszystkich sił uzyskać odzew?
  • czy działa szybko?

I na sam koniec… 

8 błędów, których należy unikać przy projektowaniu stron WWW

1. Nieodpowiednie wykorzystanie bannerów lub sliderów (powinny być one zatem przemyślane, czytelne oraz spójne z całym layoutem)

2. Niska jakość treści na stronie

3. Nachalne wyświetlanie pop-upów i komunikatów

4. Brak responsywnej wersji serwisu

5. Brak konsekwencji w ustalaniu layoutu (brak dobranych kreacji uwzględniających identyfikację wizualną firmy)

6. Brak przycisków CTA (Call to action)

7. Brak celu na stronie głównej (ma ona przede wszystkim w bardzo prostej formie zaprezentować najważniejsze cechy usługi czy produktu)

8. Brak transparentności (brak budowania zaufania odbiorców poprzez brak informacji o nas, o naszych klientach, produktach itp.)

Shelley Taylor – autorka książki „Click-Here Commerce”, zbadała 50 witryn internetowych. Okazało się, że jedynie 2 z nich działały na starszych komputerach. 24% nie oferowało żadnej pomocy w dokonywaniu zakupu, 32% nie pisało o tym, jak kupować, jedynie na 12% znajdowały się niezależne recenzje produktów, a jedynie na 30% można było zdobyć informację o dostępności poszczególnych produktów. Dlatego sam najlepiej sprawdź, co się dzieje na Twojej witrynie/ sklepie, gdy klient chce coś kupić u Ciebie:)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *